Pages

Sunday, September 05, 2010

Jamie Cullum - Twenty Something

I have been meaning to write this song on my blog after graduation, but I guess it just slipped my mind.
Until couple days ago, I put my iPod on shuffle and this song was played and suddenly I had the urge to put it on my blog.

So, here it goes...

Jamie Cullum - Twenty Something

After years of expensive education

a car full of books, and anticipation

I'm an expert on Shakespeare, and that's a hell of a lot

but the world don't need scholors as much as I thought


Maybe I'll go travelling for a year,

finding myself, or start a career

i could work with the poor, though I'm hungry for fame

we all seem so different, but we're just the same


Maybe I'll go to the gym, so I don't get fat

all things are easy, with a tight six-pack

who knows the answers, who do you trust

I can't even separate love from lust


Maybe I'll move back home, and pay off my loans,

working nine to five, answering phones

don't make me live for my friday nights,

drinking eight pints and getting in fights


I don't want to get up, just let me lie in

leave me alone, I'm a twentysomething


Maybe I'll just fall in love, that could solve it all,

philosophers say that that's enough

there surely must be more, ooh


Love ain't the answer, nor is work,

the truth deludes me, so much it hurts,

but I'm still having fun and I guess that the key,

I'm a twentysomething and I'll keep bein' me


I'm a twentysomething, let me lie in,

leave me alone, I'm a twentysomething

Friday, September 03, 2010

Give/Receive

"It truly was better to give than to receive"
Emerson Watts/Nikki Howard (Being Nikki By Meg Cabot p.37)

Thursday, September 02, 2010

Friendship is A Party

I am now really pissed.

In my 23 year of life, I have never give so much effort to a relationship called friendship.
and believe me, I have a lot of friends.
and my friends come from all around the world.
But I never give so much effort to a friendship like what I have been doing in the last few months.

To be honest with you, I don't consider myself as a good friend.
The way I see a friendship is like a party.
You come to a party, you have fun, and then you left with the memory of that party.
You may not be able to find another party as much fun as the first one, but you can always go to a different party. and there will be a lot of parties in the world.
And just like in a party, you may have to help out on preparing the party. Sometimes, you may have to create your own party, you have to be the host. Or some other time, you have to make an effort to bring something to a party, chip in a little. Some food, snacks, sodas, or even wine. Sometimes, you even have to stay longer after the party, help the host clean up the after party mess.

I don't even know if I create the best analogy in the world.
but the point is that I always see friendship as a fun thing to have.
I never take a vow to always be there for my friends for better or worse.
I also never expect my friends to be there for me, for better or worse.

So when I came across to this particular person, I was in shock.
I never really gave that much effort in a friendship other than giving it all out to this so-called friend of mine.
this person expect me to be understanding, to be helpful, and to be as sensitive as I could be.
and when I try to become the person that I was expected to become, my effort was never recognized.
and when I was too tired to even try, I was getting blamed.

I mean, I know that friendship is not always fun, just like party.
There are some part of friendship where everyone needs to chip in and help each other, just like party.
But if you are willing to host a party, do you expect your guest to bring something to the party?
If you answer yes to that question, you are a very insincere host.
Everytime you throw a party, you don't expect your guest to help you out.
If you need help, you asked your guests politely for help, you don't expect your guests to help.
If you don't ask your guest for help, then your guest end up not helping out at your party, you don't talk trash about it. You accept it.
Then when you throw another party, you should state it directly that you actually need some help.

That leads us to my whole point.
when you decide to befriend with someone, you don't expect that friend is gonna hang around forever by your side.
You don't expect that friend is gonna help you whenever you are in need.
When you end up expecting so much from your friends, you are gonna be disappointed, eventually.

And another point of me writing this is that I am sorry I can't meet everyone's expectation to become a great friend.
oh wait, actually, I am not sorry that I don't meet everyone's expectation.
I have explained my theory of friendship and how I see friendship as it is supposed to be.
that is what I believe in.
I am nothing but perfect.
If you're still wanna be one of my friends, you can take it, or just simply leave it.

then again,
after 23 year of living, I really think that being independent is the key of living.
The sentence "every man for himself" is the bible of life.
and no, you can never really trust another person.

Wednesday, September 01, 2010

Ospek: Ya atau Tidak?

Aku benar-benar tidak mengerti kenapa orang-orang sampai saat ini masih memperbincangkan soal ospek ITB dan membuang muka terhadap ospek-ospek yang dilakukan oleh banyak universitas lain.

Yah, sekarang sih memang sedang tidak ada berita soal ospek. soalnya ospek terpusat ITB udah berakhir sekitar sebulan yang lalu.
Tapi tunggu aja, kalau nanti ada berita sedikit miring tentang ospek pasti semua pusat informasi media memberitakannya. Kadang malah beritanya salah-salah.

Padahal ya, kalau dipikir-pikir ospek di ITB sekarang biasa-biasa aja loh.
gak santai sih. banyak tekanan dan segala macem. tapi semua hal yang dipaksa untuk dilakukan selama ospek di ITB itu pasti ada maksudnya.

Misalnya ya, aku ingat, waktu aku ospek jurusan zaman dulu, aku paling benci yang namanya senam air.
Senam air sebenarnya adalah senam yang dilakukan dengan posisi kaki kuda-kuda, dengan kedua tangan direntangkan sambil membawa dua botol air minum. Sambil bersenam air itu, kami harus menyebutkan deretan angka-angka yang ditentukan oleh kakak kelas hingga seluruh anggota di angkatan aku kebagian menyebutkan angka. Deretan angka yang dipilih biasanya yang cukup sulit, misalnya deretan angka bilangan ganjil, genap, atau bahkan bilangan prima.
Aku adalah orang yang sangat membenci olahraga, pas dipaksa melakukan hal itu, aku kesal setengah mati.
Sampai sekarang aku belum menemukan apa arti dibalik senam air tersebut.
Yah, emang sih bisa sekaligus melatih konsentrasi sekaligus melatih fisik. Tapi hal itu biasa-biasa saja.
Yang jelas, waktu ospek dulu aku lebih kurus daripada aku yang sekarang. dan itu kelebihan tersendiri.

Awal dari tulisan ini sebenarnya adalah pengalaman ospek yang sedang dihadapi oleh adekku pada saat ini.
Adikku akhirnya akan memulai kuliah disebuah perguruan tinggi swasta, di Jakarta.
Mulai dari hari Senin kemarin, dia sudah sibuk mempersiapkan diri untuk menghadapi ospek di kampusnya.
Ospeknya memang cuma dua hari, tapi tugas-tugas yang diberikan benar-benar tidak masuk akal.

Tugas yang tidak masuk akal yang aku maksud ini memang benar-benar tidak masuk akal.
Salah satu tugas yang paling tidak masuk akal adalah perintah untuk membawa foto sendiri dengan gaya 'alay' bersamaan dengan cerita narsis tentang diri sendiri sepanjang satu halaman folio yang ditulis tangan dengan gaya 'alay' dan warna tinta yang diganti setiap katanya.

Serius, aku tidak melihat ada maksud apa dibalik tugas tersebut.
aku benar-benar tidak bisa melihat esensi dari tugas tersebut.

Mungkin kalau adekku memilih jurusan seni, tugas itu akan menjadi sedikit masuk akal.
Orang seni kan harus bisa menyelami berbagai tingkatan kreatifitas yang ada di dunia, seharusnya.
Sayangnya jurusan yang dipilih adikku adalah jurusan yang cukup jauh dari seni.

Tugas lain yang tidak masuk akal adalah perintah untuk membuat profil Ketua dan Wakil Ketua BEM.
Gini ya, adik aku juga disuruh menulis essay tentang peralatan kuliahnya, dan tentang universitasnya, juga tentang sejarah universitasnya.
Tugas itu masih masuk akal. Aku setuju bahwa mahasiswa baru memang harus diperkenalkan mengenai universitas tempat dia akan belajar selama beberapa tahun ke depan. Menulis essay adalah salah satu caranya.

Tapi menulis profil Ketua dan Wakil Ketua BEM, apa ya maksudnya?
Apa yang si ketua dan wakil ketua BEM ini telah lakukan pada dunia sehingga profilnya harus diketahui oleh semua mahasiswa baru?
Mengapa begitu penting untuk mengetahui profil si ketua dan wakil ketua ini?
Apakah ketika adekku telah menjadi anggota BEM maka adekku diwajibkan untuk menyembah ketua dan wakil ketua BEM ini, sampai-sampai adekku harus repot-repot meng-google data-data mereka dan membuat sebuah tulisan tentang mereka???
Si Ketua dan Wakil Ketua BEM ini kayaknya orang yang terlalu mencintai diri mereka deh.

Aku sih sangat setuju dengan adanya ospek.
Aku akan sangat sedih bila ospek dihapuskan dari muka bumi ini.
Tapi, ospek seperti apakah yang dibutuhkan oleh pelajar-pelajar muda zaman sekarang?

Mungkin tindakan Rektorat ITB yang melarang berbagai bentuk OSKM atau INKM atau apalah namanya itu ada benarnya.
Aku tidak pernah ikut OSKM, tidak pernah jadi panitia PMB, apalagi INKM, dan aku tidak merasa kekurangan teman, atau kekurangan rasa kebanggaan pernah menjadi mahasiswa ITB.

Mungkin kegiatan ospek yang dilakukan oleh Universitas Pelita Harapan adalah kegiatan yang paling relevan dengan keadaan zaman sekarang.
Mereka membuat acara penyambutan untuk para mahasiswa baru dengan cara membuat sebuah pentas seni, mengundang berbagai macam artis dan band untuk menjamu para mahasiswa baru ini.

Intinya sih, aku sangat mendukung adanya ospek jika kegiatan-kegiatan yang dilakukan memiliki makna dan tujuan tertentu.
Kegiatan yang hanya bermaksud untuk 'ngerjain anak baru' dan 'balas dendam' adalah jenis kegiatan yang termasuk dalam kategori ospek primitif yang harus dihapuskan dari muka bumi ini.

Jadi tiba-tiba teringat.
Anak TL 2009 sebentar lagi akan di ospek oleh teman-teman TL 2007 dan 2008.
Sedikit pesan buat mereka:
untuk TL 2007 dan 2008 --> tolong pastikan setiap tindakan kalian memiliki makna. pointless shouting and relentless tiring assignments will only create hatred, not pride.
untuk TL 2009 --> hang in there! no one wants to harm anybody. If you don't get any sense of the whole thing now, you will get it later, in your life.